Porsche Cayenne Forums banner

"Minimum Olieniveau" Waarschuwing - Onjuiste Meting (Iemand ervaring mee?)

2 reading
18K views 8 replies 5 participants last post by  Edjac1  
#1 ·
Hallo allemaal, (2013 Cayenne 3.6 6 cilinder)

Mijn dashboard begon 2 weken geleden tijdens het rijden een gele waarschuwing "Minimum oliepeil bereikt" weer te geven.
Gelukkig had ik al een peilstok gekocht en geïnstalleerd en kon ik gemakkelijk bevestigen dat de olie vol was.
Waarom een autofabrikant in de eerste plaats geen peilstok zou meeleveren, is voor mij verbijsterend.

Ik heb het olie ververst in het weekend erna, en terwijl ik daar toch bezig was, heb ik de oliepeilsensor verwijderd, gecontroleerd en de elektronische contacten schoongemaakt. Na het opnieuw installeren en het vullen van de motor met 7 liter verse olie, werd het bericht opnieuw weergegeven zodra ik de sleutel omdraaide.

Uitgaande van een defecte sensor, bestelde ik een vervangende sensor (die er precies uitziet als het originele VW-onderdeel dat daar zat) en verving deze vanmiddag nadat ik de olie opnieuw had afgetapt/bijgevuld. In dit verband: als ik de sensor volledig van de connector verwijder, verandert het bericht in een gele "oliemeting mislukt", dus ik weet dat de auto daadwerkelijk een spanning van de sensor kan aflezen. Het geeft alleen het verkeerde resultaat weer.

Je zou denken dat dit de truc zou zijn... maar nee. Het bericht over het lage oliepeil blijft op mijn dashboard staan. Op dit moment weet ik niet zeker waar ik me heen moet wenden. Ik ga kijken naar mogelijke draadcorrosie die van de sensor omhoog de motorwand oploopt... maar ik zou graag willen weten of iemand anders dit probleem heeft gehad en wat ze hebben gedaan om het op te lossen? Het heeft niets te maken met het daadwerkelijke oliepeil. Lijkt meer een leesfout te zijn.

Bedankt
John

#2 ·
Hoi allemaal, (2013 Cayenne 3.6 6 cil)

Mijn dashboard begon 2 weken geleden tijdens het rijden een gele waarschuwing "Minimum oliepeil bereikt" weer te geven.
Gelukkig had ik al een peilstok gekocht en geïnstalleerd en kon ik gemakkelijk bevestigen dat de olie vol was.
Het is voor mij verbijsterend waarom een autofabrikant in de eerste plaats geen peilstok zou meeleveren.

Ik heb de olie het volgende weekend ververst en terwijl ik daar toch bezig was, heb ik de oliepeilsensor verwijderd, gecontroleerd en de elektronische contacten schoongemaakt. Na het opnieuw installeren en het vullen van de motor met 7 liter verse olie, werd de melding opnieuw weergegeven zodra ik de sleutel omdraaide.

Ervan uitgaande dat de sensor defect was, heb ik een vervangende sensor besteld (die er precies uitziet als het originele VW-onderdeel dat daar zat) en deze vanmiddag vervangen nadat ik de olie opnieuw had afgetapt/bijgevuld. In dit verband: als ik de sensor volledig van de connector loskoppel, verandert de melding in een gele "oliemeting mislukt", dus ik weet dat de auto daadwerkelijk een spanning van de sensor kan aflezen. Het geeft alleen het verkeerde resultaat weer.

Je zou denken dat dit de truc zou doen... maar nee. De melding van een laag oliepeil blijft op mijn dashboard staan. Op dit moment weet ik niet goed waar ik me heen moet wenden. Ik ga kijken naar mogelijke draadcorrosie die van de sensor omhoog loopt langs de motorwand... maar ik zou graag willen weten of iemand anders dit probleem heeft gehad en wat hij heeft gedaan om het op te lossen? Het heeft niets te maken met het daadwerkelijke oliepeil. Het lijkt meer een leesfout te zijn.

dank
John

#3 ·
De plot wordt dikker - na een tijdje. ZOALS EEN DAG.. toont mijn oliepeilmenu plotseling vol en groen tot bovenaan, maar vreemd genoeg, zelfs met deze geldige toestand die door de auto wordt gemeten, knippert het nog steeds de gele "Minimum Oil Reached"! Nu ben ik volledig verbijsterd door deze verdomde auto. Ik heb geprobeerd de batterij 30 minuten los te koppelen om eventuele CPU-problemen te resetten. Ik zou niet aanraden om te proberen toegang te krijgen tot de batterij in dit ding, tenzij je leven ervan afhangt. Porsche heeft zijn best gedaan om toegang tot de batterij tot een van de gekste processen te maken die ik tot nu toe op deze auto heb gedaan. Nu brandt het airbaglampje naast de aanhoudende oliepeilwaarschuwing. Ik ga morgen mijn obd2 en durametric erop uitvoeren, maar ik verwacht geen wonderen en zal het waarschijnlijk naar de serviceman moeten brengen en een klein fortuin moeten uitgeven. Ik hoopte dat iemand daar hetzelfde probleem was tegengekomen. Ik zal opnieuw posten als ik erachter kom wat er in hemelsnaam aan de hand is.

#4 ·
Een paar dingen. De accu loskoppelen zal waarschijnlijk niets oplossen in een moderne auto. Dat was vroeger in de tijd van direct RAM-geheugen in een auto.. met NVRAM worden de problemen/codes/fouten zorgvuldig opgeslagen totdat ze worden gewist.

En als je ooit de accu moet loskoppelen, is dat triviaal om te doen. In het tapijt voor de bestuurdersstoel (je moet de vloermatten verwijderen om het te zien) zit een klein luikje. Open het - en je ziet een eikelmoer met twee dikke draden die eronder met kabelschoenen zijn bevestigd. Verwijder de moer. Verwijder en isoleer de draden zodat ze de aarde niet raken. Je hebt zojuist de accu van de auto losgekoppeld. Het opnieuw aansluiten is omgekeerd. Het duurt langer om de juiste socket te vinden (ik herinner me 10 mm, maar het kan ook 12 zijn..) dan om los te koppelen.

#5 ·
Hoi allemaal, (2013 Cayenne 3.6 6 cil.)

Het is voor mij verbijsterend waarom een autofabrikant in de eerste plaats geen peilstok zou plaatsen.

Ik heb het olie ververst in het weekend erna, en terwijl ik daar was, heb ik de oliepeilsensor verwijderd, gecontroleerd en de elektronische contacten schoongemaakt. Na het opnieuw installeren en het vullen van de motor met 7 quarts verse olie, werd het bericht opnieuw weergegeven zodra ik de sleutel omdraaide.

Ervan uitgaande dat de sensor defect was, bestelde ik een vervangende sensor (die er precies uitziet als het originele VW-onderdeel dat daar zat) en verving deze vanmiddag nadat ik de olie opnieuw had leeggehaald/bijgevuld. In dit verband: als ik de sensor volledig van de connector verwijder, verandert het bericht in een gele "oliemeting mislukt", dus ik weet dat de auto daadwerkelijk een spanning van de sensor kan aflezen. Het geeft alleen het verkeerde resultaat weer.

Je zou denken dat dit de truc zou doen... maar nee. Het bericht over het lage oliepeil blijft op mijn dashboard staan. Op dit moment weet ik niet zeker waar ik me naartoe moet wenden. Ik ga kijken naar mogelijke draadcorrosie die van de sensor omhoog loopt langs de motorwand... maar ik zou graag willen weten of iemand anders dit probleem heeft gehad en wat ze hebben gedaan om het op te lossen? Het heeft niets te maken met het daadwerkelijke oliepeil. Lijkt meer een leesfout te zijn.

dank
John
Ik heb dit probleem elke keer als ik mijn olie controleer. De Cayenne van mijn vrienden, die ik help met onderhoud, heeft hetzelfde probleem.
De mijne is een 2012 S, de zijne is een 2013 S.
Dus, gewoon een paar dagen negeren, zolang je de gespecificeerde hoeveelheid olie erin doet als je het ververst. Ja, ik wou dat het een peilstok had... maar ik begrijp dat de motor een semi-droog carter oliesysteem heeft (althans de V8's). Misschien is dat de reden dat de oliemeting een beetje onbetrouwbaar is.
Ik vul tot de specificatie en rijd. Uiteindelijk haalt het oliepeilindicatiesysteem het in en - "oh ja, Fritz, we hebben genoeg olie"...

#6 ·
Ik heb dit probleem elke keer als ik mijn olie ververs. De Cayenne van mijn vrienden, die ik help met onderhoud, heeft hetzelfde probleem.
De mijne is een 2012 S, de zijne is een 2013 S.
Dus, gewoon een paar dagen negeren, zolang je maar de gespecificeerde hoeveelheid olie erin doet als je het ververst. Ja, ik wou dat het een peilstok had... maar ik begrijp dat de motor een semi-droog carter smeersysteem heeft (althans de V8's). Misschien is dat de reden dat de oliemeting een beetje onbetrouwbaar is.
Ik vul tot de specificatie en rijd. Uiteindelijk haalt het oliepeilindicatiesysteem het in en - "oh ja, Fritz, we hebben genoeg olie"...

This post has been deleted
#8 ·
Ik heb dit probleem ook al sinds ik de auto heb. Hij is terug geweest naar de Porsche-dealer, die het ook niet kon oplossen! Het lijkt erop dat er een probleem is in de dashboardbinnacle. Ik sta op het punt om het dashboard op te sturen naar een ECU-testbedrijf dat het probleem wel kan oplossen. Ik heb 2 niveausensoren gehad en ook een peilstok gekocht, dus ik weet dat er genoeg olie in zit.

#9 ·
Even een update over dit probleem. Mijn briljante onafhankelijke monteur heeft het probleem opgelost.
Het bleek dat de motorkapschakelaar een defecte aarde had! Dit leidde vervolgens tot de foutmelding 'minimum oliepeil bereikt'. Hij repareerde de motorkapschakelaar en nu kan het oliepeil worden afgelezen!
Alleen nog de waterlekkage te verhelpen!